Kolejnictwo Polskie

Kolejnictwo Polskie
ZACHODNIOPOMORSKAKOLEJ.PL
Data utworzenia:2022-09-16 14:02:28
Aktualizacja:2025-07-26 09:16:16
Podsumowanie

Poznaj początki polskiego kolejnictwa, odkrywając jego dynamiczny rozwój na zachodnich terenach. Poznań stał się kluczowym węzłem w 1856 roku, łącząc się z Wrocławiem, zaś Krzyż już w 1851 roku zyskał znaczenie jako węzeł Ostbahn. Pierwsza linia do Poznania wiodła ze Stargardu/Szczecina, kształtując wczesną sieć. Dworzec Szczecin Główny przeszedł transformację w 1869 roku, stając się przelotowym. Dekadę później, modernizacja dotknęła Poznań, budując odcinek przez Jeżyce i usuwając nieużywane tory. Te historyczne zmiany świadczą o ciągłym postępie w rozwoju krajowej infrastruktury kolejowej.

Podsumowanie wygenerowano automatycznie.
Pełna treść oryginalnego wpisu poniżej.
ID: 658467738e90d

W 1856 oddano do użytku ostatni fragment z Jeżyc do Poznania Gł., gdzie połączyła się z nowo wybudowaną linią Kolei Górnośląskiej z Wrocławia (linia Wrocław – Leszno – Poznań). W międzyczasie, w 1851 w Krzyżu powstał węzeł kolejowy z późniejszą linią z Berlina do Królewca (czyli tzw. Ostbahn). Linia ze Stargardu/Szczecina była pierwszą, która dotarła do Poznania. W 1869 przekształcono dworzec Szczecin Gł. Z czołowego w przelotowy, zmieniając przebieg torów w kierunku Dąbia, a dawne torowisko rozebrano. 10 lat później wybudowano odcinek między Poznaniem Wolą a dworcem głównym przez nową stację Jeżyce (obecnie podg „Poznań POD”) i podobnie jak w Szczecinie, nieużywane już tory rozebrano.

Link: http://zachodniopomorskakolej.pl <-- Aktywuj wpis by aktywować link

Oceń tę stronę:
Dokonaj oceny przyciskiem
cookie Cookies, zwane potocznie „ciasteczkami” wspierają prawidłowe funkcjonowanie stron internetowych, także tej lecz jeśli nie chcesz ich używać możesz wyłączyć je na swoim urzadzeniu... więcej »
Zamknij komunikat close